Gra rynkowa - market gambling
określone zachowanie się podmiotów rynkowych charakteryzujące się pewnym systemem reguł, które określają zachowania uczestników tej gry dążących do osiągania celów przy wykorzystaniu różnych strategii. Gra na rynku jest oczywiście grą o nabywcę. Według T. Sztuckiego jest to rywalizacja o lepszy pomysł na dobry interes, atrakcyjny produkt, korzystniejszą cenę, skuteczniejszą reklamę i dogodniejszy zakup.
[J. Penc]
Celem gry jest aprobata nabywców dla wytwarzanych produktów i usług, pokonanie konkurentów, a nagrodą zysk. Zasady i reguły gry są wyznaczone przez prawny, polityczny i gospodarczy ustrój państwa, prawa ekonomiczne i rynkowy mechanizm samoregulacji, a umiejętność prowadzenia gry i osiągania w niej sukcesów zależy od zdolności przedsiębiorczych i menedżerskich oraz od poziomu rynkowej edukacji konsumentów. Gra rynkowa, jak każda gra z udziałem większej liczby uczestników, wymaga znajomości warunków, możliwości i ograniczeń określających ramy postępowania własnego i pozostałych uczestników, a także umiejętności zdobywania informacji uświadamiających i pozwalających przewidywać własną sytuację oraz postępowanie innych uczestników, możliwości dokonywania wyborów i związanego z tym ryzyka. Wygrywają ci, którzy potrafią lepiej niż inni przewidywać warunki i możliwości, znajdować luki na rynku oraz proponować atrakcyjną podaż produktów i usług wzmacnianą korzystną strategią marketingową. Korzyści odnoszą również ci, którzy nie grają przeciwko wszystkim, lecz poszukują korzystnych partnerów – dostawców, hurtowników, detalistów – i w całym swym działaniu mają na celu zapewnianie korzyści nabywcom. Najliczniejsza grupa nabywców tj. konsumenci osiągają powodzenie w grze rynkowej jeśli potrafią korzystnie, dla zaspokajania swych potrzeb, wybierać spośród oferty towarów i usług, wpływając tym na ukierunkowanie produkcji i obrotu towarowego zgodnie z ich wymaganiami, preferencjami i oczekiwaniami.
[T. Sztucki]
Zobacz również:
rynek
,
konkurencja
,
konkurencja pozacenowa
,
teoria gier
|