Rynek - market
miejsce spotkań w celu dokonania transakcji zakupu i sprzedaży towarów i usług; stosunki wymienne zwykle znajdujące wyraz w transakcjach kupna-sprzedaży między dostawcami i odbiorcami, których decyzje kształtują podaż i popyt oraz wpływają na poziom cen. Rynek obejmuje: podmioty rynkowe, którymi są kupujący i sprzedający, przedmioty rynkowe, którymi są towary i usługi oraz ujawniony na rynku popyt i stosunki pomiędzy podmiotami rynkowymi.
Na rynku dokonuje się gra o nabywcę. Jest to rywalizacja między sprzedającymi o lepszy pomysł na dobry interes, atrakcyjny produkt, korzystniejszą cenę, skuteczniejszą reklamę i dogodniejszy zakup. Charakter tej gry zależy od relacji między popytem a podażą jaka kształtuje się na rynku, a więc czy jest to rynek konsumenta, czy też producenta.
Rynek konsumenta (odbiorcy) jest to sytuacja rynkowa, w której odbiorcy znajdują się ze względu na nadwyżkę podaży (podaż jest większa od popytu) na lepszej taktycznie pozycji w stosunku do producentów. Rynek producenta (sprzedawcy) z kolei oznacza sytuację rynkową, w której ze względu na nadwyżkę popytu (popyt jest większy od podaży) producent zajmuje silniejszą pozycję.
[J. Penc]
Zobacz również:
podmioty rynku
,
gra rynkowa
,
giełda
,
giełda papierów wartościowych
|