AAA - Advocacy, Accuracy, Acquisitiveness
Jest to skrót utworzony od trzech angielskich wyrazów Advocacy – doradzanie, Accuracy – dokładność oraz Acquisitiveness – uzależnienie, oznaczających wymagania reklamy nie będącej „oszukańczym doradcą”. Trudność doradzania, w przypadku reklamy, wynika z przekonywania do czegoś, co nie da się obiektywnie ocenić. Nie jest więc możliwe ścisłe spełnienie wymagania, aby reklama była tylko obiektywną, neutralną informacją. Stały kontakt z reklamą powoduje, że większość jej odbiorców zdaje sobie sprawę, iż jest ona zachętą do zakupu i dla tego celu posługuje się atrakcyjny- mi środkami przekonywania, konieczny jest więc własny krytycyzm w ocenie obiecywanych korzyści. Dokładność w zasadzie wyklucza operowanie emocjonalnymi apelami, obiecywanie zdrowia, pięknego wyglądu i podobnych niewymiernych korzyści. Jednakże pozbawiłoby to reklamę wielu walorów, upiększeń i barwnych obrazów, a więc i tu niezbędny jest krytycyzm odbiorców takich przekazów zapewniających odmianę losu lub wkroczenie w piękny świat dzięki nabyciu reklamowanego produktu. Podobny stosunek jest niezbędny do pojęcia uzależnienia ludzi od reklamy, przez ciągłe namawianie do posiadania, kupowania i użytkowania coraz to nowych produktów i usług. Reklama nie stwarza żadnego przymusu do kupowania i nikt pod jej wpływem nie musi postępować zgodnie z jej zaleceniami, równocześnie jednak dostarcza bardzo wielu informacji o tym, co znajduje się na rynku, pomagając w dokonywaniu wyboru. Jak wiadomo nie tylko nie można sprzedać tego, o czym nie wiedzą nabywcy, lecz także nie można kupić tego, o czym nie wiadomo do czego i jak ma mu służyć.
[T. Sztucki]
Zobacz również:
zasady reklamy
|