Cel - aim
Według Webstera cel jest zakończeniem ku któremu jest skierowany wysiłek. To dotyczący przyszłości zamiar i dążenie działania uznanego, mającego przynieść cenione zmiany i wartości. Cel wyznacza kierunek i rodzaj działania zmierzającego do utrzymania lub spowodowania nowego stanu rzeczy. W działalności przedsiębiorstwa mogą występować cele nadrzędne i podrzędne, główne i uboczne, komplementarne, konkurencyjne i neutralne oraz krótko i długookresowe. Wyróżnia się także cele ogólne przedsiębiorstwa, cele poszczególnych dziedzin działalności, marketingowe, strategicznych jednostek biznesu. Najważniejsze cele przedsiębiorstwa koncentrują się na umacnianiu pozycji na rynku dzięki pozyskiwaniu nabywców na zwiększającą się produkcję i ofertę sprzedaży, rozszerzaniu rodzajów i dziedzin działalności, podejmowaniu innowacji produkcyjnych i technologicznych, wchodzeniu na nowe rynki a w wyniku tych działań - na zwiększaniu zysków. Efektywne cele powinny dawać się opisać i zmierzyć, być pozytywne, warte poniesienia trudu i ryzyka podejmowanych działań oraz odnosić się do istotnych obszarów działalności przedsiębiorstwa.
[T. Sztucki]
|