|
|
 |
 |
Leksykon biznesu A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
|
Pięć sił Portera
Zgodnie z koncepcją M. Portera , ustalenie pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa na rynku polega na zaprezentowaniu go na tle otoczenia. W tym celu określa się podstawowe czynniki (siły) konkurencyjne działające w danym sektorze, wpływające na pozycję danej firmy. Sektorem jest grupa przedsiębiorstw wytwarzających takie same lub podobne produkty. M. Porter analizuje pięć czynników (sił) wyznaczających natężenie konkurencji w danym sektorze oraz jego rentowność, a więc atrakcyjność dla inwestorów. Należą do nich:
- siła przetargowa dostawców,
- siła przetargowa nabywców,
- natężenie konkurencji między przedsiębiorstwami w sektorze,
- groźba nowych wejść,
- groźba pojawienia się substytutów.
Możliwości rozwojowe i atrakcyjność sektora są tym mniejsze im większa jest siła oddziaływania dostawców i nabywców, im większe są możliwości wejścia do sektora nowych producentów lub pojawienia się na rynku substytutów, a także im ostrzejsza jest walka konkurencyjna między przedsiębiorstwami w sektorze. Analiza sektorowa przeprowadzona na podstawie modelu Portera pozawala znaleźć odpowiedzi na następujące pytania:
- jaka jest atrakcyjność badanego sektora dla przedsiębiorstw, które w nim już są, a jaka dla nowych inwestorów?,
- które z sektorów tworzą lepsze, a które gorsze perspektywy rozwojowe? z jakimi zagrożeniami i szansami należy się liczyć w każdym z nich?,
- jakie nowe atrakcyjne sektory mogłyby stanowić w przyszłości pole działania firmy i jakie należy ponieść koszty w razie wejścia do nich?.
[Red.]
|
|
|
|
 |
 |
 |
 |
Jeżeli nie znalazłeś satysfakcjonującej Cię odpowiedzi zadaj pytanie innym |
|
|
|