Pobudzanie innowacyjności - innovation stimulation
całokształt działań kierownictwa firmy (ekonomicznych, technicznych), organizacyjnych, motywacyjnych itp.) niwelujących opór wobec zmian oraz stymulujących angażowanie się pracowników w tworzenie i rozprzestrzenianie (dyfuzję) innowacji w różnych zakresach jej działania.
W tym celu kierownictwo powinno przyjąć zwłaszcza następujące zasady postępowania:
stałe poszukiwania innowacyjnych rozwiązań i uznanie innowacji za zasadniczy element strategii;
stworzenie w przedsiębiorstwie banku innowacji oraz określenie źródeł i sposobów jego zasilania;
określenie preferowanych kierunków działalności innowacyjnej, tj. zdefiniowanie problemów wymagających innowacyjnego rozwiązania;
stworzenie warunków kadrowych, organizacyjnych i finansowych dla prób i poszukiwań (zapewnienie fachowej pomocy innowatorom ze strony specjalistów);
stworzenie korzystnej dla innowacji struktury organizacyjnej (płaskiej) i zorganizowanie grup zadaniowych o dużym stopniu samodzielności;
zwiększenie poczucia podmiotowości przez pracowników dzięki delegowaniu zadań i kompetencji;
pobudzanie inwencji i przedsiębiorczości pracowników przez tworzenie właściwej atmosfery dla innowacji i systemu nagradzania za wybitne osiągnięcia;
zapewnienie właściwej współpracy działów technicznych i marketingowych na niższych szczeblach zarządzania i na kierowaniu jej na rozwiązywanie problemów rynku.
[J. Penc]
Zobacz również:
innowacje
,
wrażliwość na zmiany
,
zarządzanie innowacyjne
|