Moda - style
powszechnie przyjęty w danym środowisku i ulegający częstym zmianom sposób zachowania się (styl życia), który jest nabywany przez obserwację innych ludzi; styl ubierania się charakterystyczny dla danej epoki, danego kraju, grupy społecznej itp., zwyczaj, obyczaj przejściowy, zmienny, przeciwstawiający się dotychczasowej tradycji w jakiejś dziedzinie, np. w literaturze, architekturze, zarządzaniu itd.
Moda przechodzi przez cztery fazy. W fazie wyróżnienia niektórzy konsumenci zaczynają interesować się czymś nowym, co odróżnia ich od innych nabywców; w fazie naśladownictwa inni konsumenci zaczynają naśladować liderów mody; w fazie mody masowej ,,modne” staje się bardzo popularne a jego produkcja rozwija się na szeroką skalę; zaś w fazie spadku konsumenci zaczynają się zwracać w kierunku innych rodzajów mody.
[J. Penc]
Zobacz również:
grupa odniesienia
,
ostentacyjna konsumpcja
,
efekt demonstracji
|