Plasowanie produktu - product placement
działania firmy, które mają na celu wyrobienie jej produktowi w świadomości konsumentów tworzących rynek docelowy wyraźnej, odrębnej i wysokiej pozycji w stosunku do produktów konkurencyjnych. Według L. Garbarskiego ,,plasowanie jest to działanie związane z takim sposobem zaprezentowania produktu, dzięki któremu zajmuje on wyróżniające i wysoko oceniane miejsce w świadomości klientów tworzących określony rynek docelowy”. Potrzeba plasowania (pozycjonowania) produktu wynika więc z ważnego powodu, jakim jest chęć przedstawienia nabywcom oferty firmy korzystniej niż to robią aktualni i potencjalni konkurenci.
Decyzje dotyczące plasowania produktu na rynku należą do zasadniczych decyzji marketingowych firmy, gdyż wykreowana przez konsumentów pozycja produktu jest zazwyczaj podstawą ich decyzji o zakupie tego produktu. Toteż każda firma powinna czynić starania, szczególnego wyróżnienia produktu pokazując konsumentom całą listę możliwych korzyści, a zwłaszcza eksponując korzyści najważniejsze.
Plasowanie produktu składa się z pięciu zasadniczych etapów (wg G. Karasiewicza):
identyfikacja kryteriów wyboru (zakupu) dostawców w danym segmencie rynku;
określenie znaczenia poszczególnych kryteriów zakupu;
sporządzenie mapy preferencji nabywców z punktu widzenia najistotniejszych kryteriów wyboru;
umiejscowienie marek istniejących dostawców na mapie preferencji nabywców;
wybór sposobu konkurowania, czyli pozycji dla danego produktu.
[J. Penc]
Zobacz również:
segmentacja rynku
,
strategia rozwoju produktu
|