Korzyści marketingu - marketing benefits
Philip Kotler, dla określenia tych korzyści, posłużył się obrazowym porównaniem stwierdzając, że dzięki marketingowi gospodarka amerykańska wydźwignęła się za sznurowadła własnych butów. W istocie znaczenie marketingu wynika z korzyści jakie jego właściwe stosowanie może zapewnić nabywcom, przedsiębiorstwom oraz całej gospodarce. Korzyści nabywców zapewnia:
dostosowanie podaży produktów i usług do ich potrzeb i wymagań,
rozszerzanie wyboru coraz bardziej zróżnicowanych produktów pod względem cech i wartości użytkowych,
swoboda i dogodność dokonania zakupu w wymaganym czasie i miejscach,
komunikacja promocyjna dostarczająca informacji i argumentacji pomagających w podejmowaniu decyzji oraz
rosnąca satysfakcja z zaspokajania potrzeb.
Przedsiębiorcy, dzięki stosowaniu marketingu, bardziej efektywnie wykorzystują swe zasoby, osiągają wysoki poziom sprzedaży przy zmniejszonym ryzyku nietrafności produkcji i niepewności sprzedaży oraz racjonalnym poziomie kosztów, uzyskują warunki do rozwoju przedsiębiorstwa osiągając zyski będące wynikiem pozyskiwania nabywców i zaspokajania ich potrzeb. Makroekonomiczne efekty marketingu powstają ze wzrostu konsumpcji, produkcji i sprzedaży przy harmonizowaniu podaży i popytu, z efektywnego wykorzystywania zasobów, zwiększania liczby przedsiębiorstw i stanu zatrudnienia, wzrostu konkurencyjności krajowej produkcji, handlu i usług, co zapewnia wzrost dochodu narodowego, dochodów ludności i wpływów budżetu państwa.
[T. Sztucki]
|