|
|
|
|
Leksykon biznesu A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
|
Analiza marketingowa - marketing analysis
analiza polegająca na ocenie możliwości zintensyfikowania działań marketingowych i poszukiwaniu dróg tej intensyfikacji dzięki posiadaniu niezbędnych informacji rynkowych (badania marketingowe), oszacowaniu położenia firmy w otoczeniu marketingowym i wewnętrznych warunków zwiększenia sprzedaży (potencjału firmy). Analiza ta powinna więc uwzględniać różnorodne czynniki zewnętrzne i wewnętrzne, kształtujące obecne i przyszłe możliwości i ograniczenia w poszerzaniu i wzbogacaniu (dywersyfikacji) działalności marketingowej firmy.
Analiza czynników zewnętrznych powinna uwzględniać zwłaszcza:
uwarunkowania polityczne i ustawodawstwo (analiza i prognoza wskaźników gospodarczych);
stan koniunktury i perspektywy rozwojowe;
rozwój i możliwości branży działania firmy;
konkurencję i podział rynku;
wielkość i charakterystykę poszczególnych segmentów rynków (na którym przedsiębiorstwo działa i zamierza działać);
pozycję własnego przedsiębiorstwa na rynku i w branży;
kanały zbytu, systemy dystrybucji;
charakterystykę odbiorców, dostawców, pośredników itp.
Analiza czynników wewnętrznych powinna z kolei obejmować:
strukturę przedsiębiorstwa i strukturę organizacyjną;
obrót, koszty i zyski;
możliwości finansowe i inwestycyjne;
image przedsiębiorstwa i produktów;
zakładowe służby zaopatrzenia, produkcji i sprzedaży;
możliwości oddziaływania na rynek (np. środki na reklamę);
środki wspierające dystrybucję i sprzedaż.
Analiza marketingowa powinna stanowić niezbędną podstawę do wyboru alternatyw działania i planowania marketingowego każdej firmy.
Zobacz również:
analiza marketingowa nowego produktu
|
|
|
|
|
|
|
|
Jeżeli nie znalazłeś satysfakcjonującej Cię odpowiedzi zadaj pytanie innym |
|
|
|