Witamy, 16 czerwca 2024 r. Imieniny: Aliny, Anety
 
 
Jeżeli masz konto w naszym serwisie podaj swoje dane w polu poniżej:
Jeśli nie masz konta, możesz je
założyć tutaj
Wyszukiwarka domyślnie przeszukuje Leksykony i Słowniki. Jeśli chcesz ograniczyć wyszukiwanie do konkretnej części wybierz wyszukiwarkę zaawansowaną lub przejdź do tej części serwisu:

  
Wyszukiwanie zaawansowane
 
 
Jak kupować w księgarni
Polityka prywatności/Ciasteczka
Jak kupować eBOOKi
System płatności

  EBOOKI
  Marketing
  Organizacja,
  zarządzanie
  Zarządzanie personelem
  Sprzedaż i dystrybucja
  Informatyka w
  zarządzaniu
  Ekonomia
  Rynki kapitałowe
  Finanse
  Rachunkowość
  Bankowość
  Języki obce
  Poradniki
  Inne a ciekawe
  Unia Europejska

Bestsellery
1.Zarządzanie pracą - Zdzisław Jasiński (red.)
2.Motywowanie w przedsiębiorstwie - Zdzisław Jasiński

Leksykon biznesu A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż

Konkurencja monopolistyczna - monopolistic competition

sytuacja na rynku, na którym występuje wielu sprzedawców produktów zbliżonych, lecz nie identycznych (np. rynek detaliczny benzynowy, samochodowy, tytoniowy itd.). Konkurencja ta przypomina konkurencję doskonałą: jest wielu sprzedawców i nabywców, swoboda wejścia i wyjścia, dla każdego przedsiębiorstwa ceny są z góry określone. Zróżnicowanie produktów prowadzi do tego, że każdy ze sprzedawców staje wobec opadającej krzywej popytu: swoboda wejścia dla licznych konkurentów monopolistycznych powoduje zanikanie rynku. Rywale więc dzielą się rynkami, nie obniżając jednak ceny do poziomu kosztu krańcowego, jak to się dzieje w doskonalej konkurencji. Cena więc przewyższa koszt krańcowy (niekiedy nawet znacznie), co oznacza, że produkcja jest niższa od jej poziomu w idealnych warunkach doskonałej konkurencji.
Likwidując wielką liczbę monopolistycznych konkurentów (wprowadzając na przykład standardy oparte na paru tylko projektach), można by obniżyć cenę i zwiększyć dobrobyt konsumentów, ale wówczas społeczeństwo zostałoby pozbawione pożądanej rozmaitości dóbr i usług. Straty nadwyżki konsumenta wynikające z relatywnie wyższych cen są w sumie niewielkie, a konsumenci są zadowoleni z różnorodności i za tą różnorodność są gotowi więcej płacić, a poza tym mogą korzystać z wielostronnych usług, przy dużej kulturze ich świadczenia.
Konkurencję monopolistyczną można określić w sposób mniej precyzyjny jako rynek, na którym działa wielu producentów wytwarzających towary będące bliskimi substytutami i każdy z nich ma ograniczoną możliwość wpływania na ceny własnych produktów.
[J. Penc]



« Wstecz « poprzedni    następny »
Leksykon biznesu
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Leksykon Unii Europejskiej
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Słownik polsko-angielski
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Uruchom asystenta w oknie
Hasło dnia
Inflacja kosztowa - inflacja pchana przez koszty, inflacja podażowa, inflacja dostawców; rodzaj inflacji wynikający z samego procesu produkcji, ze wzrostu kosztów jej...
Najpopularniejsze hasła
1. Marketing
2. A vista
3. DAGMAR
4. Akceleracja
5. abandon /zrzeczenie się/

Jeżeli nie znalazłeś satysfakcjonującej Cię odpowiedzi zadaj pytanie innym
Do góry strony
Strona główna | O firmie | Kontakt | Księgarnia | Leksykony/Słowniki | Moje dane

Wydawnictwo Placet
01-517 Warszawa, ul. Mickiewicza 18a/1
e-mail: redakcja@placet.com.pl

English Deutsch