Restrukturyzacja - reengineering
metoda gruntownego przekształcania całościowych procesów w przedsiębiorstwie (Business Process Reengineering – BPR) dla osiągnięcia znaczących usprawnień w ich funkcjonowaniu przy wykorzystaniu nowoczesnej technologii informacji. Punktem wyjścia w tej metodzie jest pogłębiona aktualizacja potrzeb klientów, a celem optymalizacja trzech podstawowych wyznaczników efektywności: jakości, kosztu i terminu realizacji. Z uwagi na radykalne przekształcenia związane z reengineeringiem, zasadniczą rolę w jego stosowaniu odgrywają metody inwentyczne. W stosowaniu tej metody zarządzania obowiązują pewne zasady postępowania.
Z. Martyniak formułuje je następująco:
działanie powinno się organizować wokół wyników a nie zadań,
użytkownicy rezultatu procesu powinni być jego organizatorami,
rozproszone przestrzennie zasoby należy traktować tak, jakby znajdowały się w jednym miejscu,
równoległe procesy należy koordynować w czasie ich wykonywania,
decyzje powinny być podejmowane w miejscu realizacji procesu, a oddalone przestrzennie kierownictwo zachowuje wyłącznie prawo kontroli decyzji,
informacje gromadzone powinny spływać do jednego ogólnie dostępnego banku danych.
Reengineering powinien przebiegać według pewnych etapów, którymi są:
wybór procesu do rekonstrukcji,
utworzenie zespołu roboczego,
zrozumienie procesu podlegającego przekształceniu,
rekonstrukcja procesu (np. w oparciu o metodę benchmarkingu),
wdrożenie zaprojektowanej rekonstrukcji w życie.
[J. Penc]
Zobacz również:
inżynieria
,
inżynieria systemów kierowania
,
inżynieria symultaniczna
|