Struktura zintegrowana - integrated structure
struktura łącząca potrzeby klienta, marketingu i usług firmy z jej potrzebami w zakresie produkcji, badań i rozwoju. Według U. Gros struktura ta ma cztery cechy zasadnicze:
elastyczność, która pozwala firmie tworzyć różne formy strukturalne: funkcjonalne, produktowe, projektowe i geograficzne dostosowane do klientów i zmieniać je w zależności od potrzeb. Można szybko zorganizować i rozwiązać zespół produktowy, gdy firma chce wprowadzić nowe produkty lub wycofać przestarzałe;
grupowanie jednostek, podkreślające ważność rynku dla produktu lub usługi. Bank na przykład może organizować przejściowe lub stałe zespoły zadaniowe dla obsługi małych firm;
zintegrowana struktura wymaga decentralizacji uprawnień decyzyjnych, tj. zwiększenia autonomii i odpowiedzialności kierowników średniego szczebla oraz sztabu specjalistycznego;
struktura zintegrowana występuje w strukturze dywizjonalnej i projektowej.
[J. Penc]
|