Struktura strategii firmy - structure of corporate strategy
hierarchiczny układ elementów decydujących o jakości strategii i jej roli w osiąganiu przez firmę sukcesu na rynku.
Według J. Rutkowskiego na strukturę strategii firmy składają się trzy uporządkowane hierarchicznie elementy:
1. Ogólna (globalna) strategia przedsiębiorstwa, która polega głównie na określeniu celów strategicznych jako całości, określeniu domen działania, tj. wyborze dziedzin działalności, w których chce ona uczestniczyć i którymi jest zainteresowana oraz pozyskaniu niezbędnych zasobów i ich rozdzieleniu na poszczególne domeny.
2. Strategie poszczególnych obszarów działalności, które polegają na określeniu strategicznych jednostek gospodarczych (biznesu) i sposobu ich działania w danej branży lub segmencie rynku dla uzyskania korzystnej pozycji bądź przewagi konkurencyjnej.
3. Strategie funkcjonalne polegające na określeniu w jaki sposób dana funkcja (np. marketing) ma sprzyjać uzyskaniu przewagi konkurencyjnej oraz integracji i koordynacji danej funkcji z innymi funkcjami w przedsiębiorstwie.
Strategie te różnią się między sobą zakresem, celami i zadaniami, sposobem alokacji zasobów, źródłami przewagi konkurencyjnej oraz głównymi obszarami decyzyjnymi.
[J. Penc]
Zobacz również:
formułowanie strategii
|