Strategia przyciągania - pull strategy
tworzenie popytu na produkt przez oddziaływanie bezpośrednio na nabywcę, dzięki stosowaniu intensywnych działań promocyjnych. Jeśli te działania są skuteczne, to konsumenci zgłaszają popyt u detalistów, detaliści u hurtowników, a hurtownicy u producenta, co stwarza popyt ,,ciągniony” przez uczestników rynku. Strategia ,,pull” stosowana jest szczególnie na rynkach, gdzie występują silne marki (np. samochody, telewizory, kosmetyki, słodycze itp).
Strategia ,,pull” różni się zasadniczo od strategii ,,push”. W strategii ,,pull” producent kieruje wszystkie instrumenty marketing-mix na ostatecznego odbiorcę, co powoduje, że pośrednicy w zbycie są niejako zmuszeni do włączenia się w sprzedaż i promocję asortymentu produktu danego wytwórcy wskutek pojawienia się popytu. Natomiast w strategii ,,push” producent oddziałuje przede wszystkim na jednostki pośredniczące w obrocie, stosując wybrane tylko instrumenty zbytu. Kształtuje więc sprzedaż do ostatecznych odbiorców przez aktywizację pośredników.
[J. Penc]
|