|
|
|
|
Słownik polsko-angielski A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
|
Strategia marketingowa - marketing strategy
przemyślany zestaw działań, za pomocą których przedsiębiorstwo dąży do osiągnięcia swoich celów rynkowych, tj. działań umożliwiających poznanie przyszłej struktury popytu na produkty i usługi oraz zaspokojenie go przez kreowanie podaży, przekazywanie informacji nabywcom, dostarczanie wytwarzanych dóbr w odpowiednim miejscu i cenie, a także ich realizowanie w formie transakcji rynkowych. Stanowi ona więc całokształt zintegrowanych działań prowadzących w konsekwencji do wyboru docelowego rynku z uwzględnieniem celów i zdolności wewnętrznych przedsiębiorstwa oraz wykorzystania przewidywanych możliwości dla poprawienia swojej pozycji na rynku i zdobycia przewagi konkurencyjnej. Jej celem jest segmentacja rynku (wyodrębnienie i podział) oraz jego opanowanie w takim stopniu, aby zminimalizować siły konkurentów i uzyskać największe korzyści dzięki pełnej aktywizacji instrumentów marketing-mix i w konsekwencji zaspokajaniu potrzeb i życzeń klientów.
Skuteczność strategii marketingowej zależy od analizy (prognozy) szans rynkowych i kompozycji instrumentów marketing-mix. Instrumenty prawidłowo dobrane i zastosowane powinny umożliwić odpowiedź na cztery, ważne dla budowy strategii pytania, a mianowicie:
jakie produkty (usługi) powinny zostać zaoferowane na rynku (mix produktowy);
na jakich warunkach i po jakich cenach produkty te powinny być zaoferowane odbiorcom (mix kontraktowy);
jakie specyficzne sposoby wpływania na rynek i promowania sprzedaży powinny być zastosowane (mix komunikacji, mix promocji);
do kogo i przez jakie kanały dystrybucji powinny docierać produkty przedsiębiorstwa (mix dystrybucji).
Wyboru najkorzystniejszej strategii należy dokonać w zależności od pozycji i siły przedsiębiorstwa w branży, stopnia atrakcyjności tej branży i aspiracji rynkowych jego kierownictwa. Nie ma bowiem recepty na budowę wygrywającej strategii; w każdym przypadku musi być odniesiona do uwarunkowań, w jakich działa przedsiębiorstwo.
[J. Penc]
Zobacz również:
marketing strategiczny
|
|
|
|
|
|
|
|
Jeżeli nie znalazłeś satysfakcjonującej Cię odpowiedzi zadaj pytanie innym |
|
|
|