strategia lidera rynkowego
Jest to strategia przedsiębiorstwa zajmującego najsilniejszą pozycję na rynku wyrażającą się wielkością i dynamiką produkcji i sprzedaży, udziałem w rynku, przywiązaniem nabywców do produktu, wpływem promocji i znacznym wyprzedzeniem konkurentów. Lider, aby nie stracić tej pozycji, musi stale dążyć do poszerzania swego rynku i chronienia zdobytych już jego segmentów i pozyskanych nabywców. Strategia lidera polega na postawieniu przed sobą ambitnego celu skupiającego wszystkie zamierzenia i działania przedsiębiorstwa, które równocześnie zapewnią zwiększenie udziału w rynku jak i ochronę przed pretendentami. Strategia lidera rynkowego łączy działania ofensywne i defensywne, co wymaga najwyższej sprawności i efektywności marketingu przedsiębiorstwa. Strategia ta jest najbardziej korzystna i może przynieść wysoki poziom zysków jest też najbardziej ryzykowna, ponieważ jej wynikiem nie może być połowiczny sukces, lecz tylko sukces albo niepowodzenie. Nazywana jest także strategią dominującą, jako strategią najlepszego uczestnika gry rynkowej, niezależną od strategii konkurentów, co wynika z jego najsilniejszej pozycji rynkowej. Uważa się, że strategia lidera rynkowego wymaga:
znajomości klientów,
wytrwałości w realizowaniu projektów i w działaniach,
wprowadzania innowacji,
wysokiej jakości produktów,
poszerzania asortymentu wyrobów,
systemu zarządzania marką produktów,
wykwalifikowanych pracowników sprzedaży,
wysokich nakładów na promocję.
[T. Sztucki]
|