Sterowanie jakością - quality control
system metod produkcji i zintegrowanej współpracy obejmujący wszystkie stanowiska i szczeble zarządzania oraz stosowane środki i instrumenty w celu zaprojektowania, wyprodukowania i sprzedaży produktów po optymalnych kosztach, z optymalną użytecznością dla klientów i w najlepszym czasie.
W literaturze proponuje się różne procedury takiego sterowania. Znane są powszechnie klasyczne już narzędzia tego sterowania, jakimi są: arkusz kontrolny, karta sterująca, diagram Ishikawy, diagram Pareto, korelacja, stratyfikacja, algorytm. Dla poprawy tego procesu opracowano nowe narzędzia, które nie są rozszerzeniem narzędzi klasycznych, ani też nie mają na celu ich zastąpienia. Według J. Rogali i M. Piotrowskiego są to:
1) Diagram pokrewieństwa – metoda podobna do ,,burzy mózgów”, stosowanej przy rozwiązywaniu problemów polegająca na generowaniu i zbieraniu informacji opisowych (pomysły, opinie itp.) i sortowaniu ich w grupy obejmujące pokrewne pomysły.
2) Diagram zależności – ustalenie zależności między głównym problemem, czy pomysłem a powiązanymi z nim czynnikami.
3) Drzewo decyzyjne – graficzna analiza czynności, jakie muszą być wybrane by osiągnąć pożądany cel.
4) Diagram tablicowy – ustalenie, jakie czynniki mają wpływ na realizację potrzeb klienta odnośnie do konkretnego produktu, jakie jego cechy są dla klienta najważniejsze.
5) Tablicowa analiza danych – przedstawienie danych na wykresie w celu odczytania siły zależności między nimi i dzięki temu dopasowanie wyrobu do potrzeb rynku i znalezienie obszarów, w których konieczne są udoskonalenia wyrobu.
6) Diagram planowania procesu podejmowania decyzji – graficzna analiza zdarzeń i nieprzewidzianych wypadków, które mogą mieć miejsce w czasie realizacji zadania, począwszy od określenia problemu aż do jego realizacji.
7) Diagram strzałkowy – wykres tworzony na podstawie podziału i kolejności realizacji poszczególnych zadań (podobny do metody ścieżki krytycznej) w celu ustalenia najkrótszego czasu realizacji pracy, czy zadania.
[J. Penc]
Zobacz również:
zarządzanie totalną jakością
|