Segment strategiczny - strategic segment
dziedzina działalności charakteryzująca się unikatową kombinacją kluczowych czynników sukcesu opartych na szczególnych umiejętnościach i doświadczeniu skumulowanym przez dane przedsiębiorstwo (wg Strategora). Segment strategiczny powinien być wyodrębniony w sposób najbardziej odpowiedni do rodzaju decyzji strategicznych. Przedsiębiorstwo powinno łączyć tyle segmentów strategicznych, ile można w nim wyróżnić jednorodnych kombinacji kluczowych czynników sukcesu, aby każdy taki segment stanowił specyficzny obszar konkurencji.
Podstawą segmentacji strategicznej powinna więc być analiza kompetencji niezbędnych do podjęcia walki konkurencyjnej w danym segmencie.
Wyodrębnienie segmentów strategicznych jest procesem skomplikowanym, ponieważ często niełatwo jest uzyskać niezbędne informacje i wyznaczyć firmie obszary jej ekspansji. W literaturze wyróżnia się pięć typów strategicznych segmentów rynku: według finalnego zastosowania, według wyboru, według regionów geograficznych, według wielkości odbiorców i według charakterystyki zakupów.
[J. Penc]
Zobacz również:
atuty przedsiębiorstwa
,
atrakcyjność biznesu
,
siła rynkowa firmy
,
siły konkurencji
|