Segment rynku - market segment
względnie jednolita (homogeniczna) grupa nabywców, którzy mają podobne potrzeby i podobnie reagują na określone działania marketingowe. Każdy segment rynku, będący w polu zainteresowań przedsiębiorstwa powinien być szczegółowo wyprofilowany. Powinien uwzględniać dodatkowo takie elementy jak cechy demograficzne, cechy psychologiczne, sposoby reakcji konsumentów na środki strategii marketingowych, postawy i zachowania.
Przedsiębiorstwo dokonuje oceny różnych segmentów rynku i decyduje się na działanie w jednym lub kilku segmentów. Jest kwestią wyboru tzw. rynku docelowego, który składa się z pewnej grupy nabywców o podobnych potrzebach lub cechach charakterystycznych i na obsługę którego przedsiębiorstwo się decyduje.
Zdaniem Ph. Kotlera przedsiębiorstwo może wziąć pod uwagę pięć sposobów wyboru takiego rynku. Są nimi:
koncentracja jednosegmentowa: przedsiębiorstwo wydziela jeden segment i przez marketing skoncentrowany osiąga silną pozycję rynkową w tym segmencie oraz zapewnia sobie oszczędności dzięki specjalizacji produkcji, dystrybucji i promocji;
specjalizacja selektywna: przedsiębiorstwo wybiera kilka segmentów, z których każdy jest dla niego opłacalny i odpowiada jego celom i zasobom. Jest to korzystne zwłaszcza z punktu widzenia dywersyfikacji ryzyka: jeśli nawet jakiś segment staje się nieatrakcyjny, może ono nadal zarabiać pieniądze w innych segmentach;
specjalizacja produktowa: przedsiębiorstwo koncentruje się na wytwarzaniu pewnego produktu, który sprzedaje na kilku segmentach, budując sobie silną reputację w specyficznym obszarze produktowym. Ryzyko polega na tym, że wyrób może być wyparty przez nową technologię;
specjalizacja rynkowa: przedsiębiorstwo koncentruje się na obsługiwaniu wielu potrzeb określonej grupy klientów, zdobywając opinię jako specjalista i stając się źródłem dostaw wszelkich nowych produktów dla tej grupy;
pełne pokrycie rynku: przedsiębiorstwo usiłuje zaopatrywać wszystkie grupy klientów w produkty, których mogą one potrzebować. Takiego pokrycia mogą się podjąć tylko firmy duże, o dobrej reputacji i pozycji na rynku.
Zobacz również:
segmentacja rynku
|