Produkt - product
wyrób, usługa lub informacja składająca się z wiązki materialnych i niematerialnych atrybutów, które zaspokajają potrzeby konsumenta i są wymieniane na pieniądze lub inne jednostki wartości. Atrybuty te, to właściwości fizyko-chemiczne, estetyczne, ergonomiczne, prestiżowe, opakowanie, usługi posprzedażne, gwarancje, finansowe warunki sprzedaży itp. Są one jako całość przedmiotem oceny materialnej i źródłem decyzji o zakupie towaru.
Produkt jest głównym elementem marketing-mix. Wszystkie inne elementy kompozycji marketingowej są pochodnymi strategii produktu firmy.
W zależności od wpływu wywieranego na konsumenta produkty można podzielić na (wg Ph. Kotlera):
produkty pożądane (desirable products) – wpływają one na wysoki stopień satysfakcji konsumenta zarówno w krótkim, jak i długim okresie (np. dobre książki, sprawny samochód, wygodne i estetyczne meble itp.);
produkty wadliwe (defective products) – ich spożycie daje konsumentowi niską satysfakcję zarówno bieżącą jak i długookresową (np. niesolidnie wykonany ubiór);
produkty konsumowane dla przyjemności (pleasure products) – dają one wysoki poziom satysfakcji, ale nie zawsze wpływają korzystnie na ,,dobrobyt” konsumenta (np. papierosy, używki, lody itp.);
produkty zdrowotne (salutary products) – przynoszą one relatywnie niskie zadowolenie z ich bieżącej konsumpcji, ale pozytywnie wpływają na rozwój człowieka w dłuższym okresie (np. benzyna o niskiej zawartości ołowiu, której użycie zmniejsza sprawność silnika, ale zmniejsza zatrucie środowiska).
[J. Penc]
Zobacz również:
dobra ekonomiczne
,
usługi
|