Preferencje - preferences
subiektywne oceny, jakimi kieruje się jednostka dokonując aktów wyboru spośród różnych względnie ekwiwalentnych możliwości; dawanie przewagi czemuś czy komuś, stawianie czegoś czy kogoś wyżej, dawanie prawa pierwszeństwa. Preferencje kształtują się pod wpływem zarówno czynników subiektywnych jak i obiektywnych. Czynniki subiektywne to przede wszystkim gusty jednostki, a więc jej poczucie piękna, elegancji, wytworności, smaku, upodobania, zamiłowania, pociąg do czegoś, jej styl życia, moda itp. Czynniki obiektywne (zewnętrzne) to przede wszystkim oddziaływanie środowiska, grupy społecznej, mody, zwyczaju, reklamy itp.
Preferencje stanowią więc wynik wielu sił i wartości. Często nie wynikają one z własnych przekonań i gustów jednostki, lecz z utrwalonych nawyków, nacisków otoczenia i lansowanych stylów życia oraz wzorów konsumpcji.
[J. Penc]
Zobacz również:
racjonalność wyboru
,
grupa odniesienia
,
lider opinii
,
ostentacyjna konsumpcja
,
efekt demonstracji
|