zespół działań państwa nakierowanych na rozwój eksportu i promocję własnych towarów na rynkach światowych oraz pewien zakres ochrony rynku wewnętrznego przed wyrobami obcymi. Według F. Misiąga polityka handlowa jest działalnością regulacyjną państwa nastawioną na tworzenie warunków konfrontacji własnej gospodarki z rynkiem światowym. Do jej głównych celów zalicza się poprawę pozycji kraju w międzynarodowym podziale pracy, wywierania stymulującej presji na wytwórców lub ich ochronę przed zbyt silną konkurencją wewnętrzną.
W odniesieniu do rynku wewnętrznego polityka handlowa obejmuje (w Polsce):
odbudowę i kreowanie nowych dystrybucyjnych uczestników rynku;
dynamizowanie procesów wykształcania się nowej infrastruktury rynkowej;
tworzenie systemu efektywnej ochrony konsumenta.
Polityka handlowa jest prowadzona za pomocą takich narzędzi, jak podatki, subsydia lub bezpośrednie ograniczenie importu i eksportu.
[J. Penc]
Marketing symbiotyczny - przejściowa lub trwała współpraca firm w dziedzinie marketingu umożliwiająca osiąganie korzyści niedostępnych dla pojedynczego przedsiębiorstwa;...