Podsystemy w organizacji - subsystems in organization
podstawowe elementy organizacji jako systemu otwartego, tzn. zdolnego do stałej interakcji z otoczeniem, transformacji zasileń i odpływu jej rezultatów oraz utrzymania z nim równowagi dynamicznej.
Według M. Bielskiego w organizacji można wyróżnić pięć zasadniczych podsystemów. Są to:
1. Podsystem celów i wartości będący wyrazem związków organizacji z otoczeniem. Podsystem ten powstaje pod wpływem otoczenia socjokulturowego. Organizacja czerpie szereg wartości z tego otoczenia, co powoduje dość znaczne różnice miedzy podobnymi organizacjami funkcjonującymi w różnych kręgach kulturowych.
2. Podsystem techniczny obejmujący technikę i technologię używaną w procesach transformacji zachodzących w organizacji. W obrębie tego podsystemu zachodzą największe różnice między poszczególnymi organizacjami. Podsystem ten wywiera zwłaszcza silny wpływ na podsystem struktury.
3. Podsystem psychospołeczny składający się z poszczególnych jednostek i grup społecznych uczestniczących w organizacji. Obejmuje on takie czynniki, jak indywidualne motywacje i zachowania organizacyjne, układ wzajemnych wpływów, ról i statusów, poziomy aspiracji uczestników organizacji oraz ich cele, wartości i przekonania.
4. Podsystem struktury, obrazujący sposób podziału organizacyjnych zadań, sposobów ich realizacji oraz zasady ich łączenia i koordynowania. Zawiera on relacje między wszystkimi składnikami organizacji – ludźmi i elementami rzeczowymi oraz określazależności wynikające z podziału władzy w organizacji, przebieg procesów pracy i sposób przekazywania informacji.
5. Podsystem zarządzania łączący i spajający wszystkie pozostałe podsystemy organizacji w sposób umożliwiający osiąganie efektu synergii. Jego zadaniem jest utrzymanie równowagi między organizacją a otoczeniem oraz współpracy między wszystkimi podsystemami dla zapewnienia sprawnego jej funkcjonowania jako całości.
[J. Penc]
Zobacz również:
organizacja
,
struktura organizacji
,
synergia
|