Redundancja - redundance
cecha komunikatu zawierającego więcej informacji niż jest to niezbędne do przekazania jego treści; powtarzanie treści komunikatu lub ponowne jej przedstawienie w innej postaci.
Redundancja przeciwdziała szumowi informacyjnemu, ograniczając niepewność w przekazywaniu komunikatu. Optymalny jej poziom zależy od sposobu przekazu komunikatu. Jeśli jest on przekazywany na przykład na papierze, taśmie lub dyskietce, proces komunikacji wymaga niewielkiej redundancji. Jeśli zaś komunikat jest złożony i jest przekazywany ustnie warto powtórzyć podstawowe sprawy nawet w kilku różnych sformułowaniach.
Redundancja może być przesadzona. Jeśli usłyszymy tę samą wiadomość zbyt wiele razy, naszą reakcją może być znudzenie lub rozgniewanie. Z czasem taki komunikat jest odbierany jako szum informacyjny. Nadmierną redundancją grzeszą, niestety, nasze reklamy, co rażąco osłabia ich skuteczność, wywołując u niektórych osób reakcje obronne hamujące percepcję przekazywanych informacji.
[J. Penc]
|