|
|
 |
 |
Leksykon biznesu A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
|
Macierz otoczeń strategicznych - strategic environments matrix
Macierz zaproponowana przez konsultantów BCG do oceny sytuacji konkurencyjnej firmy. Układ współrzędnych tworzą 1) Stopień przewagi nad konkurencją oraz 2) możliwość osiągnięcia przewagi. Otrzymujemy więc cztery pola możliwych strategii firmy:
1. ROZPROSZENIE (fragmentation). Firma ma małą przewagę konkurencyjną ale duże możliwości jej zwiększenia. Obrazuje to sytuację gdy łatwo jest wejść na dany rynek, konkurentów jest więc wielu i trudno uzyskać przewagę skali, a przewaga wynikajaca ze specjalizacji jest krótkotrwała.
2. SPECJALIZACJA (,i>specialization). Firma ma dużą przewagę nad konkurencją i duże możliwości jej powiększenia. Przy różnorodnych i dużych potrzebach klientów jest możliwość uzyskania przewagi przez zaproponowanie produktu o wyjątkowych cechach i opanowanie szczególnego segmentu rynku. Konkurenci starają się zająć swoją niszę i być tam liderem.
3. PAT STRATEGICZNY (stalemate). Firma działa na rynku łatwo dostępnym ale trudnym do opuszczenia. Istnieje duża liczba oferentów, a zawsze może pojawić się nowy o dużym potencjale uzyskujący chwilową przewagę. Zmusza to innych do inwestowania i niweluje przewagę.
4. SKAL DZIAŁANIA (volume). Rynek jest jednorodny i pojemny a konkurentów niewielu. Jest możliwość wykorzystania ekonomii skali i krzywej uczenia się oraz utrzymania pozycji lidera.
Jak widać podstawową uwagę zwraca się tu na możliwość uzyskania trwałej przewagi konkurencyjnej przez minimalizację kosztów produkcji, wykorzystanie ekonomii skali, specjalizacji i utrzymaniu zajętej niszy rynkowej.
|
|
|
|
 |
 |
 |
 |
Jeżeli nie znalazłeś satysfakcjonującej Cię odpowiedzi zadaj pytanie innym |
|
|
|