Witamy, 15 marca 2025 r. Imieniny: Delfiny, Longina
 
 
Jeżeli masz konto w naszym serwisie podaj swoje dane w polu poniżej:
Jeśli nie masz konta, możesz je
założyć tutaj
Wyszukiwarka domyślnie przeszukuje Leksykony i Słowniki. Jeśli chcesz ograniczyć wyszukiwanie do konkretnej części wybierz wyszukiwarkę zaawansowaną lub przejdź do tej części serwisu:

  
Wyszukiwanie zaawansowane
 
 
Jak kupować w księgarni
Polityka prywatności/Ciasteczka
Jak kupować eBOOKi
System płatności

  EBOOKI
  Marketing
  Organizacja,
  zarządzanie
  Zarządzanie personelem
  Sprzedaż i dystrybucja
  Informatyka w
  zarządzaniu
  Ekonomia
  Rynki kapitałowe
  Finanse
  Rachunkowość
  Bankowość
  Języki obce
  Poradniki
  Inne a ciekawe
  Unia Europejska

Bestsellery
1.Zarządzanie pracą - Zdzisław Jasiński (red.)
2.Motywowanie w przedsiębiorstwie - Zdzisław Jasiński

Leksykon biznesu A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż

Macierz otoczeń strategicznych - strategic environments matrix

Macierz zaproponowana przez konsultantów BCG do oceny sytuacji konkurencyjnej firmy. Układ współrzędnych tworzą 1) Stopień przewagi nad konkurencją oraz 2) możliwość osiągnięcia przewagi. Otrzymujemy więc cztery pola możliwych strategii firmy:
1. ROZPROSZENIE (fragmentation). Firma ma małą przewagę konkurencyjną ale duże możliwości jej zwiększenia. Obrazuje to sytuację gdy łatwo jest wejść na dany rynek, konkurentów jest więc wielu i trudno uzyskać przewagę skali, a przewaga wynikajaca ze specjalizacji jest krótkotrwała.
2. SPECJALIZACJA (,i>specialization). Firma ma dużą przewagę nad konkurencją i duże możliwości jej powiększenia. Przy różnorodnych i dużych potrzebach klientów jest możliwość uzyskania przewagi przez zaproponowanie produktu o wyjątkowych cechach i opanowanie szczególnego segmentu rynku. Konkurenci starają się zająć swoją niszę i być tam liderem.
3. PAT STRATEGICZNY (stalemate). Firma działa na rynku łatwo dostępnym ale trudnym do opuszczenia. Istnieje duża liczba oferentów, a zawsze może pojawić się nowy o dużym potencjale uzyskujący chwilową przewagę. Zmusza to innych do inwestowania i niweluje przewagę.
4. SKAL DZIAŁANIA (volume). Rynek jest jednorodny i pojemny a konkurentów niewielu. Jest możliwość wykorzystania ekonomii skali i krzywej uczenia się oraz utrzymania pozycji lidera.
Jak widać podstawową uwagę zwraca się tu na możliwość uzyskania trwałej przewagi konkurencyjnej przez minimalizację kosztów produkcji, wykorzystanie ekonomii skali, specjalizacji i utrzymaniu zajętej niszy rynkowej.



« Wstecz « poprzedni    następny »
Leksykon biznesu
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Leksykon Unii Europejskiej
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Słownik polsko-angielski
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Uruchom asystenta w oknie
Hasło dnia
Międzynarodowy kodeks badań marketingowych - Badania marketingowe dotyczą produktów i usług, lecz wymagają systematycznego poznawania opinii, zapatrywań i zachowań ludzi będących ich nabywcami,...
Najpopularniejsze hasła
1. Marketing
2. A vista
3. DAGMAR
4. Akceleracja
5. abandon /zrzeczenie się/

Jeżeli nie znalazłeś satysfakcjonującej Cię odpowiedzi zadaj pytanie innym
Do góry strony
Strona główna | O firmie | Kontakt | Księgarnia | Leksykony/Słowniki | Moje dane

Wydawnictwo Placet
01-517 Warszawa, ul. Mickiewicza 18a/1
e-mail: redakcja@placet.com.pl

English Deutsch