Handel detaliczny - retail trade
handel detaliczny Jest ostatnim ogniwem układu producenthurtowniknabywca, którego najważniejszą funkcją jest doprowadzanie produktów we właściwym czasie i miejscach oraz stwarzanie dogodnych warunków obsługi dla dokonywania zakupów przez finalnych nabywców. Sprzedaż detaliczna obejmuje wszystkie rodzaje działalności mające na celu sprzedawanie towarów i usług bezpośrednio finalnemu konsumentowi dla jego osobistego, a nie handlowego czy produkcyjnego użytku. W handlu detalicznym tworzony jest asortyment produktów nabywanych od hurtowników, a przy większej skali transakcji detalicznych – bezpośrednio od producentów. Zyski w handlu detalicznym pochodzą z różnicy między wysokością uzyskiwanej marży, lub płaconej ceny, a kosztami ponoszonymi na doprowadzanie do sprzedaży. Główne czynności handlu detalicznego obejmują: wybór rodzajów nabywców, produktów i miejsc sprzedaży detalicznej, pozyskanie korzystnych dostawców produktów i warunków ich nabywania, stwarzanie najbardziej dogodnych warunków obsługi nabywców i atmosfery handlowej. Czynnikami powodzenia handlu detalicznego są: zakres i różnorodność asortymentu produktów dostosowanych do potrzeb klientów, wysoka jakość produktów i obsługi, atrakcyjny poziom cen, liczba, gęstość i rozmieszczenie miejsc sprzedaży, kwalifikacje sprzedawców i umiejętność doprowadzania do satysfakcjonującego zakupu. Formami handlu detalicznego są głównie:
małe, ogólnobranżowe przedsiębiorstwa jedno- lub wielosklepowe,
średniej wielkości przedsiębiorstwa specjalizowane lub ogólnobranżowe,
przedsiębiorstwa krajowe i zagranicznych inwestorów dysponujące dużymi obiektami handlowymi i ośrodkami handlowymi o samoobsługowej formie sprzedaży,
targi, wystawy oraz imprezy połączone ze sprzedażą produktów,
przedsiębiorstwa usługowe (lotniska, hotele, stacje benzynowe itp.) prowadzące działalność handlową,
przedsiębiorstwa handlu wysyłkowego oferujące produkty za pomocą katalogów i zamówień pocztowych,
przedsiębiorstwa handlu wysyłkowego działające za pomocą telemarketingu,
przedsiębiorstwa handlu wysyłkowego dokonujące sprzedaży za pomocą sieci intermedialnej, przedsiębiorstwa sprzedaży akwizycyjnej dokonywanej w domach klientów.
|