| |
|
 |
 |
Leksykon biznesu A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
|
|
Ekonomika informacji - economics of information
badanie relacji między kosztem uzyskania i przetworzenia informacji a jej cennością (wartością, użytecznością) dla decydenta. Cenność informacji nie jest związana ani z jej liczbą, ani też z pojemnością informacyjną wiadomości (danych) niosących informacje, lecz ze znaczeniem (ważnością) dla sytuacji decyzyjnej i wagą podejmowanej dzięki niej decyzji. Oczywiście koszt uzyskania informacji częściowo zmniejsza jej użyteczność. Im jednak większa jest waga decyzji, tym mniejsze znaczenie ma koszt zdobywania, przekazywania i przetwarzania informacji i tym mniej decydent liczy się z kosztem informacji im większą wartość ma ona jako czynnik zmniejszający niepewność wyboru. Między nakładami i czasem uzyskania informacji a jej jakością nie zachodzą zależności liniowe: nakłady na uzyskanie informacji rosną progresywnie, zaś jakość decyzji wzrasta degresywnie.
Ze względu na trudność jednoznacznego powiązania informacji z podejmowaną decyzją oraz podjętej decyzji z przyrostem efektywności trudno jest określić ściśle wartość informacji i ekonomikę jej pozyskiwania.
[J. Penc]
Zobacz również:
informacje
,
informacyjny system zarządzania
|
|
|
|
 |
 |
 |
 |
| Jeżeli nie znalazłeś satysfakcjonującej Cię odpowiedzi zadaj pytanie innym |
|
|
|