Analiza marketingowa nowego produktu - marketing analysis of new product
– badanie kosztów nowego produktu oraz prognozowanie możliwości jego sprzedaży. Analiza ta ma charakter względny, gdyż w fazie opracowania nowego produktu (projektowania) nie można zidentyfikować wielu czynników, od których będzie zależała produkcja i przyszły sukces rynkowy.
Analiza ta powinna uwzględnić wszystkie istotne aspekty w ich wzajemnych związkach, a w szczególności:
jakość i nowoczesność wyrobu (funkcje, właściwości, możliwości wielostronnego zastosowania, jakość techniczna, ergonomiczność itp.);
chłonność rynku (poziom ceny, koszty wejścia na rynek, szacowany udział rynkowy itp.);
koncepcję i sposób produkcji (licencja, modernizacja, nakłady na badania i rozwój itp.);
stopień przygotowania przedsiębiorstwa (posiadane know-how, maszyny, urządzenia, organizacja marketingu, kwalifikacje itp.);
analizę konkurencji (nowe potrzeby, struktura rynku i udział w nim konkurencji, ewentualne przygotowanie konkurencji do wprowadzenia nowego produktu itp.);
oszacowanie możliwości wejścia na rynek i zapewnienia sobie korzystnego udziału w rynku (określenie głównych nabywców, czynników ,,promujących” nowy wyrób, oszacowanie ,,stanu oporu rynku” itp.);
ogólną (syntetyczną) ocenę rentowności (korzystności) i stopnia ryzyka związanego z podjęciem nowej produkcji (prognozę popytu i sprzedaży, zysk jednostkowy, udział w rynku, konieczne działania promocyjne itp.).
Zobacz również:
analiza marketingowa
|