Efekt dopełnienia - Zeigarnik’s law
zgodnie z koncepcją B. Zeigarnik, amerykańskiej specjalistki badającej zachowania się ludzi, mają oni tendencję do wypełnienia zadań, do których się zobowiązali, nawet jeśli nie są one dla nich wygodnie, jak np. robienie czegoś z niezbyt dobrze współpracującym partnerem. Z badań wynika, że ludzie dążą do zakończenia przerwanych czynności należących do ustrukturalizowanego zadania, jak gdyby rozpoczęte zadanie domagało się dopełnienia (finalizacji).
Efekt ten, zwany w psychologii zachowań efektem Zeigarnik, wskazuje na potrzebę ustalania celów, które spełniają ważną rolę w podtrzymywaniu wytrwałości w działaniu. Cele nadają ciągłą świeżość zajęciom, uatrakcyjniają je i dostarczają więcej satysfakcji z pracy na rzecz ich realizacji. Powodują, że jednostka dobrowolnie powraca do zajęć, podobnie jak powraca do zajęć niedokończonych, które niejako ,,zmuszają” do dopełnienia rozpoczętych czynności.
[J. Penc]
Zobacz również:
motywacja osiągnięć
,
motywacja hubrystyczna
|