Witamy, 28 marca 2024 r. Imieniny: Anieli, Kasrota
 
 
Jeżeli masz konto w naszym serwisie podaj swoje dane w polu poniżej:
Jeśli nie masz konta, możesz je
założyć tutaj
Wyszukiwarka domyślnie przeszukuje Leksykony i Słowniki. Jeśli chcesz ograniczyć wyszukiwanie do konkretnej części wybierz wyszukiwarkę zaawansowaną lub przejdź do tej części serwisu:

  
Wyszukiwanie zaawansowane
 
 
Jak kupować w księgarni
Polityka prywatności/Ciasteczka
Jak kupować eBOOKi
System płatności

  EBOOKI
  Marketing
  Organizacja,
  zarządzanie
  Zarządzanie personelem
  Sprzedaż i dystrybucja
  Informatyka w
  zarządzaniu
  Ekonomia
  Rynki kapitałowe
  Finanse
  Rachunkowość
  Bankowość
  Języki obce
  Poradniki
  Inne a ciekawe
  Unia Europejska

Bestsellery
1.Zarządzanie pracą - Zdzisław Jasiński (red.)
2.Motywowanie w przedsiębiorstwie - Zdzisław Jasiński

Leksykon biznesu A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż

Kodeks etyki menedżera

Pionierską rolę w powstawaniu kodeksów etyki menedżera odegrał Manifest z Davos z 1973 roku. Określał, że zawodowym zadaniem menedżerów przedsiębiorstw jest służyć klientom, współpracownikom, udziałowcom i społeczeństwu oraz równoważyć ich sporne interesy. Menedżerowie powinni zaspokoić potrzeby klientów w możliwie najlepszy sposób. Należy dążyć do czystej konkurencji miedzy przedsiębiorstwami, zapewniającej największą wiarygodność cen, jakość i różnorodność produktów. Służenie współpracownikom wynika z tego, że w wolnym społeczeństwie kierownictwo jest akceptowane przez pracowników tylko wtedy, gdy równocześnie broni ich interesów. Menedżerowie mają służyć udziałowcom i akcjonariuszom ponieważ są powiernikami ich kapitału. Służenie społeczeństwu powinno zapewnić przyszłym generacjom warte życia środowisko. Amerykańska firma Boeing opracowała w latach osiemdziesiątych następujące zasady etyki w postępowaniu menedżera. Według K. Hanson`a i M. Velasquez`a obejmują one następujący tryb postępowania: 1. Każdy członek kierownictwa dba o utrzymanie wysokiej etyki. Od każdego nowego członka kierownictwa oczekuje się jednoznacznego zaangażowania w tej dziedzinie. 2. Najwyższe kierownictwo musi zapewnić poparcie i zaangażowanie szczebla autonomicznych jednostek biznesu i poszczególnych zakładów dla programu wysokiej etyki, nie naruszając ich autonomii. Najwyższe kierownictwo firmy ma obowiązek wkraczać, kiedy zasady etyki są naruszane. 3. Wartości etyczne powinny być wdrażane w sposób systemowy, a nie w trybie walki z nierzetelnymi pracownikami. Z tego względu wszystkie zasady polityki firmy muszą być klarowne i znane pracownikom firmy. 4. Każdy kolejny szczebel zarządzania powinien opracować własny program etyczny i zapewnić przestrzeganie etycznego postępowania jako podstawowej części oceny wyników pracy menedżera. 5. Korporacja powinna określić strategię efektywnego treningu w celu ugruntowania zasad etyki i odpowiednich reguł postępowania. 6. Kształcenie i inne elementy programu powinny być dostosowane do każdej jednostki organizacyjnej i zakładu. 7. Program etyczny powinien być wdrażany „od góry do dołu”. Umożliwi to pełne i kompetentne włączenie się kierownictwa wszystkich szczebli w realizację programu. 8. Programy poszczególnych szczebli zarządzania powinny mieć kilka równoległych kanałów informacyjnych „w górę”. Chodzi o to, aby każdy pracownik, mający problem etyczny lub związany z pracą mógł zwrócić się do swego szefa, swego funkcyjnego „rzecznika etyki”, pracownika odpowiedzialnego za etykę w jednostce biznesu, dyrektora praktyki biznesu w skali korporacji, a nawet do istniejącego Komitetu Korporacji do spraw Etyki i Zachowań w Biznesie. 9. Programy etyczne powinny obejmować wszystkie piony korporacji tzn. również piony i jednostki współpracujące z rządem USA. [T. Sztucki]

Zobacz również: etyka biznesu


« Wstecz « poprzedni    następny »
Leksykon biznesu
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Leksykon Unii Europejskiej
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Słownik polsko-angielski
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Uruchom asystenta w oknie
Hasło dnia
Etyka biznesu - poważne reagowanie na regulacje prawne, sygnały rynkowe oraz potrzeby społeczne i ekologiczne, a także przewidywanie intencji prawodawcy i trendów...
Najpopularniejsze hasła
1. Marketing
2. A vista
3. DAGMAR
4. abandon /zrzeczenie się/
5. Akceleracja

Jeżeli nie znalazłeś satysfakcjonującej Cię odpowiedzi zadaj pytanie innym
Do góry strony
Strona główna | O firmie | Kontakt | Księgarnia | Leksykony/Słowniki | Moje dane

Wydawnictwo Placet
01-517 Warszawa, ul. Mickiewicza 18a/1
e-mail: redakcja@placet.com.pl

English Deutsch