Witamy, 29 marca 2024 r. Imieniny: Marka, Wiktoryny
 
 
Jeżeli masz konto w naszym serwisie podaj swoje dane w polu poniżej:
Jeśli nie masz konta, możesz je
założyć tutaj
Wyszukiwarka domyślnie przeszukuje Leksykony i Słowniki. Jeśli chcesz ograniczyć wyszukiwanie do konkretnej części wybierz wyszukiwarkę zaawansowaną lub przejdź do tej części serwisu:

  
Wyszukiwanie zaawansowane
 
 
Jak kupować w księgarni
Polityka prywatności/Ciasteczka
Jak kupować eBOOKi
System płatności

  EBOOKI
  Marketing
  Organizacja,
  zarządzanie
  Zarządzanie personelem
  Sprzedaż i dystrybucja
  Informatyka w
  zarządzaniu
  Ekonomia
  Rynki kapitałowe
  Finanse
  Rachunkowość
  Bankowość
  Języki obce
  Poradniki
  Inne a ciekawe
  Unia Europejska

Bestsellery
1.Zarządzanie pracą - Zdzisław Jasiński (red.)
2.Motywowanie w przedsiębiorstwie - Zdzisław Jasiński

Leksykon biznesu A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż

Marketing mix - Marketing mix

Efektywny marketing polega na identyfikacji i zaspokojeniu pełnego układu korzyści, jakich oczekuje nabywca od zakupu i użytkowania produktu. Oznacza to konieczność: 1. właściwej kompozycji instrumentów oddziaływania na rynek i nabywców, 2. systemu organizacji i zarządzania wiążącego produkcję, dystrybucję i promocję z nabywcami i rynkiem, 3. odpowiedniego sposobu tworzenia oferty przedsiębiorstwa i pozyskiwania nabywców. Warunki te spełnia zbiór instrumentów marketingowych kształtowany i kontrolowany przez przedsiębiorstwo, niezbędnych dla uzyskiwania akceptacji nabywców na swoją ofertę rynkową. Nazwę tego zbioru marketing-mix wprowadził w 1964 roku Neil Borden analizując czynniki mające istotne znaczenie dla działalności marketingowej przedsiębiorstwa. Ustalił on wówczas dwanaście następujących czynników: 1. produkt, 2. cena, 3. marka, 4. kanały dystrybucji, 5. akwizycja, 6. reklama, 7. promocja, 8. opakowanie, 9. wystawy, 10. usługi, 11. poszukiwanie, 12. analizowanie informacji. W kilka lat później skondensowany zbiór tych czynników spopularyzował prof. McCarthy w formie "4P". W tym ujęciu marketing jest procesem definiowania: 1. product - produktu, 2. price - ceny, 3. produkct distribution - dystrybucji produktu, 4. promotion - promocji. Produkt stanowi faktyczną ofertę rynkową przedsiębiorstwa i obejmuje: jakość, wzór, parametry techniczne, markę (nazwę handlową), opakowanie, serwis i zwroty. Cena oznacza sumę pieniędzy jaką klienci muszą zapłacić za towar. Cena jako narzędzie marketing-mix (polityka cenowa) obejmuje: cenniki, rabaty, warunki kredytowe, okresy płatności. Dystrybucja oznacza rozmaite czynności, jakie przedsiębiorstwo podejmuje, aby uczynić produkt łatwo dostępnym dla klientów. Obejmuje ona: lokalizację, kanały dystrybucji, gospodarkę magazynową i transportową oraz zasięg terytorialny sprzedaży. Promocja oznacza czynności, jakie podejmuje przedsiębiorstwo, by poinformować o cechach merytorycznych produktu i przekonać docelowych nabywców, aby go kupili. Promocja produktu obejmuje: reklamę, sprzedaż osobistą, promocję sprzedaży oraz public relations. Niektórzy autorzy amerykańscy posługują się rozszerzoną konstrukcją z "4P" do "7P" dodając: 5. personell - pracownicy, 6. physical environment - otoczenie fizyczne, 7. procedures - sposoby postępowania. W marketingu strategicznym propaguje się inne ujęcie formuły "4P", a mianowicie: 1. product - produkt, 2. people - ludzie, 3. process - proces, 4. progress - postęp, rozwój. W najnowszych publikacjach z zakresu marketingu popularyzuje się zestaw marketingowy 4 C: potrzeby i pragnienia klienta (customer needs and wants), koszt dla klienta (cost to the customer), wygoda zakupu (convenience) i dostarczanie informacji (communication). Więcej można przeczytać w książce T. Sztuckiego Marketing przedsiębiorcy i menedżera [T. Sztucki]



« Wstecz « poprzedni    następny »
Leksykon biznesu
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Leksykon Unii Europejskiej
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Słownik polsko-angielski
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Uruchom asystenta w oknie
Hasło dnia
Dobra publiczne - dobra i usługi, których konsumpcja przez jedną osobę nie zmniejsza ilości dostępnej dla innych osób. Ponadto konsumpcji tych dóbr nie można...
Najpopularniejsze hasła
1. Marketing
2. A vista
3. DAGMAR
4. abandon /zrzeczenie się/
5. Akceleracja

Jeżeli nie znalazłeś satysfakcjonującej Cię odpowiedzi zadaj pytanie innym
Do góry strony
Strona główna | O firmie | Kontakt | Księgarnia | Leksykony/Słowniki | Moje dane

Wydawnictwo Placet
01-517 Warszawa, ul. Mickiewicza 18a/1
e-mail: redakcja@placet.com.pl

English Deutsch