Strategia firmy - corporate strategy
sposób, w jaki przedsiębiorstwo zamierza realizować swoją misję: procedura osiągania sukcesu; plan działania przedstawiający sposób, w jaki przedsiębiorstwo zamierza osiągnąć swoje długofalowe cele, dokonując wyboru przeznaczenia zasobów i realizując kierunki swego rozwoju w ścisłym powiązaniu z aktualnym i przyszłym otoczeniem, aby osiągnąć założone cele w możliwie najlepszy sposób, zapewnić sobie możliwość ekspansji, a nawet przewagę wśród konkurencji.
Strategia to więc określenie celów i zadań w długim okresie funkcjonowania firmy i przygotowanie pakietu środków dla polepszenia własnej sytuacji na rynku i w branży swego działania, umożliwiającego zmniejszenie ryzyka związanego z istnieniem zagrożeń dla przyszłego rozwoju i zwiększenie wykorzystania pojawiających się szans i możliwości.
Dobrze opracowana strategia ma dać odpowiedź na pytanie o konkretne cele (czego chcemy), konkretne możliwości działania (co możemy zrobić), przewidywanie zmiany (co wymaga zrobienia) i ich skuteczności (czy to co zrobimy doprowadzi nas tam, dokąd chcemy dojść), środki potrzebne do realizacji zadań (w jaki sposób zwiększymy potencjał firmy) i pozycję firmy w przyszłości (utrzymanie się w sektorze, zdobycie przewagi konkurencyjnej itp.).
Według G. Gierszewskiej i M. Romanowskiej dobra strategia powinna odznaczać się takimi cechami jak: ciągłość, kompleksowość, spójność, elastyczność i realność. Ciągłość strategii oznacza istnienie logicznego związku między programem działania o różnym horyzoncie czasowym;
kompleksowość – ogólnoorganizacyjny jej zasięg, tzn. objęcie programem rozwoju wszystkich sfer podsystemów organizacji;
spójność – merytoryczną zgodność programów rozwoju dotyczących różnych horyzontów czasu i różnych podsystemów organizacji; elastyczność – zdolność dostosowywania tempa i sposobów rozwoju do aktualnych warunków; zaś realność – dostosowanie strategii do aktualnych i przyszłych warunków funkcjonowania organizacji.
[J. Penc]
Zobacz również:
struktura strategii firmy
|