Marka - brand, name
jakikolwiek znak, symbol, wyraz, dźwięk, kolor, kształt lub ich kombinacje wykorzystywane przez firmę do wyróżnienia swojego produktu spośród konkurencyjnych towarów lub wyodrębnienia firmy i jej produktów z otoczenia. Marki (znaki firmowe) spełniają dwie role:
a) tworzą popyt; stanowią więc nieocenioną pomoc w działaniach marketingowych, gdyż ich emanacja pobudza oczekiwania, które muszą być spełnione,
b) służą do łatwiejszej identyfikacji określonej oferty – ograniczają ryzyko zakupu, zwiększają lojalność wobec firmy i skłonność do ponawiania zakupów.
Wobec dużej liczby nowo powstających firm, przedsiębiorstwa o znanej marce mają znacznie większe szanse w przyszłości. Dlatego też wykorzystują wszelkie możliwości do tego, aby nazwa firmy była gwarancją jakości i dobrej obsługi, a wizerunek firmy w opinii publicznej był prawdziwy. Wiele więc firm dąży do ukształtowania silnego image swojej marki (brand image) – sposobu odbierania, kojarzenia marki z określonym produktem, a nawet do wyrobienia swojej marce pewnej ,,osobowości” (brand personality).
[J. Penc]
Zobacz również:
strategia marki produktu
|