Identyfikacja organizacyjna - organizational identification
narzucanie jednostce przez instytucję schematu celów i wartości, co powoduje, że są one przez nią przyswajane i traktowane jako własne. Taka identyfikacja staje się pewnym sposobem pełnienia przez pracownika swojej roli organizacyjnej, który pojmuje ją jako rolę znaczącą dla instytucji, co zwiększa odczuwanie przez niego własnej wartości. Herbert A. Simon wyróżnia dwa rodzaje tej identyfikacji: pierwszy polega na przywiązaniu się pracownika bardziej do operacyjnych celów organizacji związanych z rodzajem wytwarzanych dóbr i usług, drugi natomiast – na przywiązaniu do sprawy egzystencji i rozwoju organizacji.
Identyfikacja organizacyjna jest ważnym czynnikiem modyfikacji zachowań pracowników w konkretnej instytucji i rozbudzaniu w nich motywacji działania, gdyż dotyczy ona przekonania o przynależności do konkretnej społeczności. Jeśli organizacja cieszy się w środowisku dobrą reputacją (goodwill) podnosi to również osobisty prestiż pracownika i jego poczucie dumy z przynależności do takiej organizacji.
Dzięki identyfikacji organizacyjnej następuje integracja indywidualnych celów pracowników z celami organizacji (firmy). Integracja ta jest tym większa, im pracownik ma większe możliwości zaspokajania w niej potrzeb wyższego rzędu, a zwłaszcza potrzeby samorealizacji.
[J. Penc]
Zobacz również:
kultura organizacji
,
normy zachowania
,
integracja
|