Hierarchia władzy - hierarchy of power
ogół pozycji służbowych występujących w organizacji według pewnej hierarchii podporządkowującej jedne z nich drugim. Hierarchia władzy określa po prostu stosunki nadrzędności i podrzędności występujące na terenie każdej organizacji. Tworzy ona pewien ład organizacyjny, bez którego nie byłoby możliwe precyzyjne określenie kto komu podlega i jak są zgrupowane rozmaite funkcje, zwłaszcza zaś decyzyjne i kontrolne.
Na strukturę hierarchiczną władzy w różnych organizacjach składa się zawsze wiele elementów.
Według Lesława Habera są to głównie:
uprawnienia i odpowiedzialność dotyczące każdego szczebla hierarchii, co związane jest z procesem podejmowania decyzji, ich rozliczania i ewentualnej oceny;
delegowanie uprawnień do decydowania, co wyraża stopień autonomii każdego szczebla hierarchii, jego samodzielności i inicjatywy;
rozpiętość kierowania, która określa liczbę podwładnych podporządkowanych jednemu przełożonemu; z reguły uważa się, że liczba ta nie powinna przekraczać ośmiu osób (kryterium stanowi możliwość kontroli);
jedność rozkazodawstwa, wskazująca, że każdy pracownik powinien odpowiadać tylko przed jednym przełożonym;
liniowość drogi służbowej, co oznacza, że osoba, np. szeregowy pracownik, zwracając się do osoby o wyższych uprawnieniach, np. dyrektora, przechodzi przez kolejne stopnie hierarchii, tzn. mistrz, kierownik; dzięki temu kanały komunikacji są silnie sformalizowane i jasne;
stopień centralizacji lub decentralizacji związany z delegowaniem uprawnień do decydowania: im delegowanie jest większe, tym bardziej mamy do czynienia z decentralizacją, im mniejsze – z centralizacją.
[J. Penc]
Zobacz również:
władza
,
autorytet
,
kompleks zagrożonego autorytetu
,
autokrata
|