SWOT - Strengths - Weaknesses - Opportunities - Threats
To ważny rodzaj analizy przedsiębiorstwa. Nazwę tworzą pierwsze litery angielskich wyrazów oznaczających Strengths – siły, Weaknesses – słabości, Opportunities – szanse i Threats – zagrożenia. Wymaga systematycznego gromadzenia i analizowania informacji obrazujących osiągane wyniki działań, przewidywane w przyszłości kształtowanie się zjawisk i procesów oraz dokonywanie oceny samego przedsiębiorstwa i jego otoczenia zewnętrznego. W literaturze marketingowej występują podejścia do analizy według formuły SWOT, wyznaczającej kolejność badania od silnych i słabych stron, do szans i zagrożeń oraz według odwrócenia tej formuły czyli TOWS – ustalającej kolejność zagrożeń, szans, słabości i atutów. W pierwszym przypadku dokonuje się analizy przedsiębiorstwa i następnie jego stosunków z otoczeniem, w drugim – analizuje się otoczenie i bada możliwość jego wykorzystania przez przedsiębiorstwo. Punktem wyjścia analizy SWOT jest poszukiwanie odpowiedzi na pytania: jakie jest nasze przedsiębiorstwo, jakie są nasze mocne i słabe strony, z jakimi zagrożeniami należy się liczyć i jakie szanse można wykorzystać. Silne strony przedsiębiorstwa to przede wszystkim:
zdolności marketingowe, a zwłaszcza znajomość potrzeb klientów i utrzymywanie bliskich więzi z nabywcami,
unikalne zasoby,
specjalne umiejętności,
korzystna lokalizacja,
dostęp do tanich źródeł finansowania,
własna technologia,
patenty,
wykwalifikowani i lojalni pracownicy,
przedsiębiorczy menedżerowie,
odpowiednie zasoby finansowe,
znaczny udział w rynku,
innowacyjność produktów i usług,
wysoka jakość produktów i usług,
szeroki asortyment produktów o stopniu zróżnicowania pozwalającym na występowanie na kilku segmentach rynku,
znana marka wyrobów,
atrakcyjność cen i warunków sprzedaży,
pozytywny obraz firmy i jego produktów,
trwałe i korzystnie powiązane kanały dystrybucji,
pomysłowa i silnie oddziałująca promocja,
przewaga nad konkurentami.
Słabe strony to:
niedostateczny poziom marketingu,
brak kluczowych umiejętności,
słaba pozycja konkurencyjna,
brak środków, niska rentowność, za mały potencjał wytwórczy,
nie nadążanie za postępem technologicznym,
zbyt wysoki koszt jednostkowy,
słaby obraz firmy i jej produktów,
brak jasno określonej strategii działania.
Potencjalnymi szansami są:
pojawienie się nowych grup klientów,
dostęp do nowych segmentów rynku,
możliwości zróżnicowania produktów,
możliwość podjęcia produkcji wyrobów komplementarnych,
szybszy wzrost rynku,
pojawienie się korzystnej koniunktury itp.
Natomiast potencjalne zagrożenia mogą być powodowane przez:
pojawienie się nowych konkurentów,
wzrost sprzedaży substytutów produktów przedsiębiorstwa,
wolniejszy wzrost rynku,
zmianę gustów nabywców,
niekorzystne zmiany demograficzne itp.
Podstawowymi dyrektywami wynikającymi z analizy SWOT jest wykorzystanie szans i możliwości, przezwyciężenie słabości, rozwijanie mocnych stron i posiadanych atutów oraz unikanie zagrożeń.
[T. Sztucki]
Zobacz również:
sukces marketingowy
,
czynniki sukcesu przedsiębiorstwa
|