Witamy, 20 lipca 2025 r. Imieniny: Fryderyka, Małgorzaty
 
 
Jeżeli masz konto w naszym serwisie podaj swoje dane w polu poniżej:
Jeśli nie masz konta, możesz je
założyć tutaj
Wyszukiwarka domyślnie przeszukuje Leksykony i Słowniki. Jeśli chcesz ograniczyć wyszukiwanie do konkretnej części wybierz wyszukiwarkę zaawansowaną lub przejdź do tej części serwisu:

  
Wyszukiwanie zaawansowane
 
 
Jak kupować w księgarni
Polityka prywatności/Ciasteczka
Jak kupować eBOOKi
System płatności

  EBOOKI
  Marketing
  Organizacja,
  zarządzanie
  Zarządzanie personelem
  Sprzedaż i dystrybucja
  Informatyka w
  zarządzaniu
  Ekonomia
  Rynki kapitałowe
  Finanse
  Rachunkowość
  Bankowość
  Języki obce
  Poradniki
  Inne a ciekawe
  Unia Europejska

Bestsellery
1.Zarządzanie pracą - Zdzisław Jasiński (red.)
2.Motywowanie w przedsiębiorstwie - Zdzisław Jasiński

Leksykon biznesu A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż

SWOT - Strengths - Weaknesses - Opportunities - Threats

To ważny rodzaj analizy przedsiębiorstwa. Nazwę tworzą pierwsze litery angielskich wyrazów oznaczających Strengths – siły, Weaknesses – słabości, Opportunities – szanse i Threats – zagrożenia. Wymaga systematycznego gromadzenia i analizowania informacji obrazujących osiągane wyniki działań, przewidywane w przyszłości kształtowanie się zjawisk i procesów oraz dokonywanie oceny samego przedsiębiorstwa i jego otoczenia zewnętrznego. W literaturze marketingowej występują podejścia do analizy według formuły SWOT, wyznaczającej kolejność badania od silnych i słabych stron, do szans i zagrożeń oraz według odwrócenia tej formuły czyli TOWS – ustalającej kolejność zagrożeń, szans, słabości i atutów. W pierwszym przypadku dokonuje się analizy przedsiębiorstwa i następnie jego stosunków z otoczeniem, w drugim – analizuje się otoczenie i bada możliwość jego wykorzystania przez przedsiębiorstwo. Punktem wyjścia analizy SWOT jest poszukiwanie odpowiedzi na pytania: jakie jest nasze przedsiębiorstwo, jakie są nasze mocne i słabe strony, z jakimi zagrożeniami należy się liczyć i jakie szanse można wykorzystać. Silne strony przedsiębiorstwa to przede wszystkim:
 zdolności marketingowe, a zwłaszcza znajomość potrzeb klientów i utrzymywanie bliskich więzi z nabywcami,
 unikalne zasoby,
 specjalne umiejętności,
 korzystna lokalizacja,
 dostęp do tanich źródeł finansowania,
 własna technologia,
 patenty,
 wykwalifikowani i lojalni pracownicy,
 przedsiębiorczy menedżerowie,
 odpowiednie zasoby finansowe,
 znaczny udział w rynku,
 innowacyjność produktów i usług,
 wysoka jakość produktów i usług,
 szeroki asortyment produktów o stopniu zróżnicowania pozwalającym na występowanie na kilku segmentach rynku,
 znana marka wyrobów,
 atrakcyjność cen i warunków sprzedaży,
 pozytywny obraz firmy i jego produktów,
 trwałe i korzystnie powiązane kanały dystrybucji,
 pomysłowa i silnie oddziałująca promocja,
 przewaga nad konkurentami.
Słabe strony to:
 niedostateczny poziom marketingu,
 brak kluczowych umiejętności,
 słaba pozycja konkurencyjna,
 brak środków, niska rentowność, za mały potencjał wytwórczy,
 nie nadążanie za postępem technologicznym,
 zbyt wysoki koszt jednostkowy,
 słaby obraz firmy i jej produktów,
 brak jasno określonej strategii działania.
Potencjalnymi szansami są:
 pojawienie się nowych grup klientów,
 dostęp do nowych segmentów rynku,
 możliwości zróżnicowania produktów,
 możliwość podjęcia produkcji wyrobów komplementarnych,
 szybszy wzrost rynku,
 pojawienie się korzystnej koniunktury itp.
Natomiast potencjalne zagrożenia mogą być powodowane przez:
 pojawienie się nowych konkurentów,
 wzrost sprzedaży substytutów produktów przedsiębiorstwa,
 wolniejszy wzrost rynku,
 zmianę gustów nabywców,
 niekorzystne zmiany demograficzne itp.
Podstawowymi dyrektywami wynikającymi z analizy SWOT jest wykorzystanie szans i możliwości, przezwyciężenie słabości, rozwijanie mocnych stron i posiadanych atutów oraz unikanie zagrożeń.
[T. Sztucki]

Zobacz również: sukces marketingowy , czynniki sukcesu przedsiębiorstwa


« Wstecz « poprzedni    następny »
Leksykon biznesu
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Leksykon Unii Europejskiej
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Słownik polsko-angielski
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Uruchom asystenta w oknie
Hasło dnia
Efekt dopełnienia - zgodnie z koncepcją B. Zeigarnik, amerykańskiej specjalistki badającej zachowania się ludzi, mają oni tendencję do wypełnienia zadań, do których się...
Najpopularniejsze hasła
1. Marketing
2. A vista
3. DAGMAR
4. Akceleracja
5. abandon /zrzeczenie się/

Jeżeli nie znalazłeś satysfakcjonującej Cię odpowiedzi zadaj pytanie innym
Do góry strony
Strona główna | O firmie | Kontakt | Księgarnia | Leksykony/Słowniki | Moje dane

Wydawnictwo Placet
01-517 Warszawa, ul. Mickiewicza 18a/1
e-mail: redakcja@placet.com.pl

English Deutsch