Handel hurtowy - wholesale trade
Handel hurtowy polega na zawodowym pośrednictwie między wytwórcami płodów rolnych i producentami wyrobów przemysłowych a handlem detalicznym i umożliwia osiąganie zysków z różnicy między płaconą ceną lub marżą hurtową, a uzyskiwaną ceną lub marżą detaliczną. Przedmiotem handlu hurtowego jest większość wytwarzanych produktów doprowadzanych do handlu detalicznego przez branżowe lub wielobranżowe hurtownie poszczególnych przedsiębiorstw. Ich powodzenie zależy od korzyści, jakie transakcje hurtowe zapewniają producentom w doprowadzaniu ich produktów na rynek oraz od korzyści jakie uzyskują przedsiębiorstwa handlu detalicznego dzięki możliwości nabywania atrakcyjnych produktów, we właściwym czasie i miejscach po dogodnych cenach. Handel hurtowy kupuje od producentów ich produkty w większych ilościach i sprzedaje je detalistom w ilościach zapewniających ciągłość zaspokajania potrzeb konsumentów i innych rodzajów nabywców. Główne działania przedsiębiorstw handlu hurtowego obejmują: poszukiwanie nabywców i przedstawianie korzystnych ofert współpracy, nawiązywanie stałych kontaktów i zawieranie umów z producentami cieszących się powodzeniem produktów oraz innowatorami nowych wyrobów, planowanie i negocjowanie zakupów od wytwórców, składowanie nabytych produktów, przekształcanie asortymentu produkcyjnego w handlowy, określanie cen, sprzedawanie na miejscu i dostarczanie zakupionych partii towarów, prowadzenie promocji hurtowej sprzedaży oraz uczestniczenie w promocji detalistów, obsługiwanie nabywców i ciągłe rozszerzanie rynku przez pozyskiwanie nowych odbiorców detalicznych. Dla pozyskiwania detalistów przedsiębiorstwa handlu hurtowego:
prowadzą wspólną z nimi reklamę lub partycypują w jej kosztach,
etykietują produkty ułatwiając tym ich sprzedaż detaliczną,
stosują system automatycznego ponawiania zakupów przez detalistów prowadząc komputerową analizę sprzedaży,
udzielają okresowych rabatów,
dopuszczają zwrot nie sprzedanych towarów,
pomagają w szkoleniu sprzedawców, organizowaniu pokazów i degustacji w sklepach itp.
|